دمای گیاهان آپارتمانی
در این مقاله به طور کامل به دمای گیاهان آپارتمانی پرداخته شده است.

تأمین دمای گیاهان آپارتمانی از 0 تا 100

مطالعه این مقاله 18 دقیقه زمان میبرد
4.3
(13)
بروزرسانی 25-02-1403

در بین عوامل مختلف محیطی، درجه حرارت یا دما یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر زندگی همه گیاهان از جمله گیاهان آپارتمانیه.

از آنجایی که زیستگاه طبیعی بیشتر گیاهان آپارتمانی، مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیریه؛ بنابراین دمای بالای محیط در پرورش و نگهداری اونا نقش مهمی داره؛ هر چند در محیط خانه بدلیل اینکه مقدار نور و رطوبت به اندازه زیستگاه طبیعی اونا نیست، دما نیز نباید به همان اندازه بالا باشه.

گل و گیاهان آپارتمانی به دمای متعادل نیاز دارن و از گرمای زیاد و سرمای زیاد بدشون میاد.

اگه میخوای به جواب تمام سؤالاتآیکن سوال ذهنت در خصوص دمای گیاهان آپارتمانی برسی، فقط کافیه این مقاله رو تا آخر بخونی؛ اگر هم حوصله خوندن نداری ویدئو ها رو نگاه کن.

آنچه در این مقاله میخوانید:

آیا دما همون گرماست؟

دما [1] کمیتی است که سرعت متوسط مولکول‌های تشکیل‌ دهنده یک جسم یا میانگین انرژی جنبشی ذرات آن جسم را نشان می‌دهد و به مقدار بستگی ندارد.

اختلاف دما بین دو جسم، منجر به انتقال خود به خودی گرما از جسم با دمای بیشتر به جسم با دمای کمتر می‌شود.

گرما [2] صورتی از انرژی است که از جسمی به جسم دیگر منتقل شده و نه تنها نشان دهندۀ سرعت حرکت مولکول هاست؛ بلکه تعیین‌کننده تعداد مولکول‌هایی است که با این سرعت حرکت میکنند؛ بنابراین هر جسمی که دمای بالاتری دارد لزوماً گرمای بیشتری ندارد زیرا گرما تابع مقدار میباشد.

[1].Temperature

[2].Heat

دمای گیاهان آپارتمانی، اهمیت، نقش و کارکرد آن

رشد گیاهان نتیجه مستقیم تفاوت مواد ساخته شده در فتوسنتز (در طول روز) و مواد مصرف شده در تنفس (در طول شب) است. رشد گیاهان در دما‌هایی که در آن‌ها فتوسنتز زیاد و تفس متعادل است انجام می‌شود.

دما در اعمال حیاتی مانند تنفس، تعرق، فتوسنتز، بلوغ و گلدهی، واکنش‌های بیولوژیک، میزان حلالیت و سرعت انتقال مواد غذایی، جذب مواد غذایی در محیط ریشه، پایداری سیستم آنزیمی گیاه و ساخت پروتئین نقش دارد.

icons8 hot 25با افزایش دما تعرق گیاه افزایش می‌یابد؛ سرعت تنفس آن بیشتر می‌شود؛ از یک جایی به بعد تنفس بیشتر از فتوسنتز می‌گردد و گیاه ذخایر غذایی خود را تمام کرده و دچار گرسنگی و مرگ می‌گردد. در محدوده دمای 5 الی 25 درجه سانتی گراد، به ازای هر 15 درجه افزایش دما، سرعت تنفس 2 تا 2.5 برابر میشود.

icons8 hot 25سرعت تقسیم سلولی با افزایش دما بیشتر می‌شود و با کاهش دما فتوسنتز و تنفس کاهش می‌یابد. بیشتر گیاهان در طبیعت قادر به تحمل دمای بالاتر از 40 درجه نیستند و بیشتر گیاهان خانگی نیز در دمای بالاتر از 32 درجه آسیب می‌بینند.

icons8 hot 25گیاهان برای جذب یون‌ها و مواد غذایی در محیط ریشه به دمای مطلوب نیاز دارند. دمای خاک در روز اهمیت بیشتری نسبت به شب دارد؛ زیرا جهت حفظ رطوبت داخل گیاه، همواره باید جذب آب وجود داشته باشد.

آیکن دماکاهش دمای خاک در محیط ریشه، باعث کاهش میزان جذب آب می‌شود و دمای زیاد نیز سبب اختلال در جذب آب می‌شود. کاهش دمای خاک PH آن را پایین می‌آورد.

آیکن دماهمچنین گلدهی در گیاهان در دمای معینی صورت می‌گیرد؛ مثلاً بنت القنسول در دمای بالاتر از 14 درجه گل می‌دهد.

آیکن دمادر برخی گیاهان گلدار مانند سیکلامن، آزالیا و گل لاله می‌توان با قرار دادن آن‌ها در دمای مشخص، زمان تشکیل جوانه گل و گلدهی را تغییر داد. به این پدیده فورساژ[1] می‌گویند.

برخی گیاهان برای گل دهی و میوه دهی نیاز به گذراندن دوره سرما [2] دارند که این سرما موجب تغییراتی در این گیاهان شده و شرایط گلدهی آنها را فراهم می‌کند.

[1]. Forcage

[2] .Chilling Requirement

دمای مورد نیاز گیاهان آپارتمانی

دمای مورد نیاز گیاهان آپارتمانی چقدره؟

گیاهان آپارتمانی هرکدام بومی یک منطقه جغرافیایی از جهان هستند و در زیستگاه طبیعی خود تحت تأثیر شرایط دمایی متفاوتی میباشند .همچنین دمای  گیاهان آپارتمانی وابسته به عواملی نظیر نوع گیاه (برگساره ای یا گلساره ای بودن)، چرخه زندگی یا رشد گیاه و وضعیت گیاه از لحاظ رشد فعال یا رکود و استراحت است؛ از طرفی دمای محیط گیاهان آپارتمانی در شب و روز باید متفاوت باشد تا به رشد بهینه خود برسند.

در رابطه با دمای گیاهان آپارتمانی سه مفهوم وجود دارد که باید معنی آنها را بدانید:

حداقل دما

 که دمای پایه یا صفر بیولوژیک نیز نامیده می‌شود، دمایی است که در کمتر از آن هیچ رشدی صورت نمی‌گیرد و حتی ممکن است به گیاه آسیب وارد شده و سبب مرگ آن شود. بطور کلی حداقل دمای گیاهان آپارتمانی، گستره ۱۰ الی 15 درجه سانتی‌گراد است؛ اغلب گیاهان آپارتمانی بدون آنکه دما به دمای یخ زدگی (صفر درجه) برسد در دمای زیر 10 درجه دچار سرمازدگی می‌شوند.

گیاهان آپارتمانی را بر حسب حداقل دمای قابل تحمل می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد:

سر سخت[1]: گیاهانی که حداقل دمای قابل تحمل آن‌ها 5 الی 7 درجه سانتی‌گراد است؛ اغلب کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها، برگ عبایی و گندمی در این دسته‌اند. کاج مطبق نیز می‌توانند تا 2 درجه بالای صفر را بدون آسیب تحمل‌کند.

نیمه سر سخت[2]: گیاهانی که حداقل دمای قابل تحمل آن‌ها 10 الی 13 درجه سانتی‌گراد است. گیاهانی نظیر دیفن باخیا، آگلونما و فیکوس‌ها در این دسته قرار دارند.

حساس[3]: گیاهانی که حداقل دمای قابل تحمل آن‌ها 15 الی 16 درجه سانتی‌گراد است. گیاهانی نظیر مارنتا، کالاتیا، کالادیوم و فیتونیا در این دسته قرار دارند.

نکته قابل توجه این است که گیاهان آپارتمانی در هر کدام از این سه دسته که باشند می‌تواند برای مدت کوتاه یعنی تا 12 ساعت، 2 الی 3 درجه پایین‌تر را نیز تحمل کنند؛ بطور مثال گیاهانی که در دسته نیمه سرسخت هستند اگر دما به 7 الی 8 درجه برای 12 ساعت یا کمتر برسد آسیب نمی‌بینند ولی مدت طولانی‌تر به آن‌ها صدمه خواهد زد.

حداکثر دما

 دمایی که در بالاتر از آن هیچ رشدی صورت نمی‌گیرد و حتی ممکن است به گیاه تنش وارد شده و منجر به مشکلاتی نظیر چروکیده شدن و پژمرده شدن برگ‌ها، سوختگی نوک و حاشیه برگ‌ها و یا ریزش گل‌ها شود. دمای 32 درجه حداکثر دمای قابل تحمل برای اکثر گیاهان آپارتمانی است؛ البته به شرطی که رطوبت کافی برای گیاهان در محیط وجود داشته باشد.

آیکن دماالبته برخی گیاهان آپارتمانی مانند کاکتوس‌های بیابانی تا 38 درجه سانتی‌گراد را نیز بدون آسیب تحمل می‌کنند . برخی گیاهان آپارتمانی مانند بنت قنسول، سرخسها، سیکلامن، آرالیای ژاپنی، فاتسهدرا، فاتسیا و آروکاریا نیز در هوای خنک رشد بیشتری دارند و دمای بالاتر از 22 درجه ممکن است به آنها آسیب بزند.

آیکن دماتغییرات یکباره دمایی بیشتر از 5 درجه برای اکثر گیاهان آپارتمانی شوک و تنش به حساب آمده و منجر به مشکلاتی مانند ریزش برگ خواهد شد.

[1] . Hardy

[2] .Half Hardy

[3] .Tender

دمای مطلوب گیاهان آپارتمانی

دمای مطلوب بهترین دما برای رشد بهینه گیاه است و بصورت یک بازه بیان می‌شود. بهترین گستره دمایی برای پرورش و نگهداری اغلب گیاهان آپارتمانی 18 الی 24 درجه سانتی‌گراد است؛ یعنی در روز دما تا 24 درجه بالا رود و در شب تا 18 درجه پایین بیاید.

آیکن دماالبته دمای گیاهان آپارتمانی اگر در روز به 26 الی 30 درجه برسد، به حداکثر رشد خود می‌رسند؛ به شرطی که در این بازه دمایی رطوبت را نیز بالا ببرید. از طرفی برخی گیاهان آپارتمانی مانند برگ عبایی، سرخسها، سیکلامن، آرالیای ژاپنی، فاتسهدرا و فاتسیا در هوای خنک رشد بیشتری دارند.

آیکن دمابطور کلی دمای مطلوب گیاهان آپارتمانی برای فتوسنتز  بین 18 الی 30 درجه سانتی‌گراد است.

آیکن دمادر فصول پاییز و زمستان، دمای گیاهان آپارتمانی کاهش می‌یابد و درجه حرارت پایین‌تری را طالب هستند.حالت مطلوبتر این ‌است که در روز دمای محیط بالاتر و در شب دمای محیط پایین‌تر باشد تا سبب افزایش فتوسنتز در روز و کاهش تنفس در شب و در نتیجه رشد بهینه گیاه گردد.

آیکن دماکاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها در زمستان نیازمند هوای خنک و خشک هستند؛ آن‌ها را در دمای 7 تا 10 درجه قرار دهید.

آیکن دماهمچنین کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها نوسانات دمایی شب و روز را بهتر تحمل می‌کنند؛ زیرا در زیستگاه طبیعی آن‌ها که بیابانها،ساوانا و صحراها میباشند، روز‌ها داغ و شب‌ها سرد است.

آیکن دمادر بسیاری از گیاهان آپارتمانی، تغییرات دمایی زیاد در طی شبانه روز (بیش از 9 درجه) منجر به ایجاد تنش و کاهش جذب آب و مواد غذایی و در نتیجه توقف رشد گیاه می‌گردد.

آیکن دمادمای شب باید 3 الی 5 درجه از دمای روز پایین‌تر باشد تا تنفس در شب پایین بیاید و گیاه تمام غذای تولید شده در روز را مصرف نکند. این موضوع مخصوصاً در زمستان خیلی مهم است؛ زیرا در بسیاری از خانه‌ها به دلیل روشن بودن بخاری، دمای هوا در شب بالاتر از روز است و این باعث می‌شود گیاه نتواند به مقدار کافی استراحت کند؛ در نتیجه رشد کافی نخواهد داشت.

آیکن دماگیاهان را روبروی درب‌های ورودی ساختمان، چسبیده به شیشه، روی شوفاژ، روبروی وسایل سرمایشی و گرمایشی و نزدیکی شومینه قرار ندهید تا دچار تنش دمایی نشوند.

آیکن دمادر زمستان گیاهان را از پنجره‌ها فاصله دهید تا از سرما محفاظت شوند؛ همچنین برای ایجاد تهویه، در و پنجره‌ها را در حوالی ظهر که هوا گرم‌تر است باز کنید.

آیکن دماموقع بازکردن پنجره مراقب باشید جریان هوای سرد مستقیم به گیاهان شما نخورد.

آیکن دماتمام گیاهان آپارتمانی در دوره استراحت، خزان و خواب به دمای پایین‌تری نیاز دارند. هرچه محل نگهداری گیاه سردتر باشد به دلیل حداقل شدن تلفات آب در گیاه، باید آبیاری نیز کمتر گردد.

آیکن دمااصولا پشت پنجره های جنوبی و غربی، محیط گرمتری را به نسبت پنجره های شمالی برای گیاهان ایجاد میکند.

آیکن دمامعمولاً طاقچه‌ی پنجره ها و مکانهای نزدیک شیشه، سردترین نقاط خانه هستند. گیاهانی را در این مکانها قرار دهید که جزء طبقه حساس نباشند.

اینفوگرافی دمای مناسب گیاهان آپارتمانی و عوارض ناشی از دمای نامناسب
در این اینفوگرافی دمای مناسب گیاهان آپارتمانی و عوارض ناشی از دمای نامناسب بیان شده است.

اگر دمای گیاهان آپارتمانی نامناسب باشد، چه میشود؟

زمانی که دمای گیاهان آپارتمانی از حد مطلوب بالاتر رود ممکن است این واکنش‌ها را به همراه داشته باشد:

icons8 hot 64گیاه بیشتر تعرق می‌کند یا تنفس خود را کاهش می‌دهد.

icons8 hot 64ایجاد کرک کرده و یا برگ‌های آن تغییر رنگ می‌دهند.

icons8 hot 64جهت برگ‌ها را نسبت به زاویه آفتاب تغییر می‌دهد یا بر روی برگ موم ایجاد می‌کند.

icons8 hot 64برگ‌های گیاه کوچک می‌مانند.

icons8 hot 64برگ‌ها دچار پیچیدگی می‌شوند یا عمودی قرار می‌گیرند.

عوارض گرمای زیاد برای گیاهان

منظور از گرمای زیاد دمای بالاتر از حد تحمل گیاهان است که منجر به ایجاد عوارض و نشانه هایی میشود. مهمترین آنها عبارتند از:

icons8 hot 64ترد، خشک و قهوه‌ای شدن حاشیه برگهای پایینی

icons8 hot 64پژمردگی و ریزش برگها

icons8 hot 64ریزش زود هنگام گل‌ها

icons8 hot 64کوچک ماندن برگها

icons8 hot 64پیچیدگی برگها

icons8 hot 64کاهش ابلقی گیاهان داری رنگ قرمز و بنفش در برگها

icons8 hot 64ریزش برگها

icons8 hot 64دوکی شکل شدن برگها در بهار و زمستان

icons8 hot 64کمرنگ شدن گلها

icons8 hot 64علفی شدن گیاه در زمستان

علل پژمردگی گیاهان در روزهای گرم و خشک چیست؟

این پدیده بیشتر در آن دسته از گیاهان خانگی دیده میشود که در هوای آزاد مانند تراس و بالکن نگهداری میشوند؛ مانند انواع کاکتوسها، ساکولنتها، شمعدانی، کراسولاها و کالانکوئه ها

در روزهای گرم و خشک یا روزهایی که تابش خورشید خیلی شدید است، گیاهان برای آنکه خود را خنک کنند سرعت تعرق را افزایش میدهند و در نتیجه میزان از دست دادن آب از طریق تعرق بیشتر از میزان جذب آب از طریق ریشه گیاه میگردد؛ به همین دلیل آب موجود در بافت گیاهان تخلیه شده و گیاه پژمرده میگردد؛ البته گیاهان مکانیسم هایی برای مقابله با تنش گرمایی و کم آبی در هوای گرم و خشک دارند از جمله:

آیکن دما مهمترین مکانسیم گیاهان در این شرایط بستن روزنه هاست که تعرق را کند و آب از دست رفته را کاهش میدهد.

آیکن دما مکانیسم دیگر لوله ای شدن برگهاست که که با کاهش سطح برگ که در معرض هوا و باد خشک است، تعرق را کاهش ‌میدهد.

 برای افزایش مقاومت گیاهان در برابر گرمای زیاد چه کنم؟

آیکن دما استفاده از آمینو اسید ها و کودهای پتاس بالا برای افزایش مقاومت گیاه و کاهش تنش گرمایی مفید است.

آیکن دما محلول پاشی سیلیکات پتاسیم برای گیاهانی که در فضای باز نگهداری میشوند، توصیه میشود.

آیکن دما از مالچ پاشی برای حفظ رطوبت خاک استفاده کنید.

عوارض سرمای زیاد برای گیاهان

منظور از سرمای زیاد دمای پایین تر از حد تحمل گیاهان است که منجر به ایجاد عوارض و نشانه هایی میشود. مهمترین آنها عبارتند از:

icons8 hot 64قهوه‌ای شدن داخل برگ و یا لکه های قهوه ای روی برگها

icons8 hot 64زرد و قهوه‌ای شدن لبه برگ

icons8 hot 64پیچیدگی و لوله شدن برگها

icons8 hot 64ریزش برگها

سرمازدگی ویخ زدگی در گیاهان آپارتمانی

این پدیده ممکن است در مورد آن دسته از گیاهان آپارتمانی رخ دهد که در داخل هوای آزاد مانند تراس و بالکن نگهداری میشوند؛ مانند انواع کاکتوسها، ساکولنتها، شمعدانی، کراسولاها و کالانکوئه ها

مهمترین علامت سرمازدگی، تغییر رنگ یا سیاه شدن گل ها و جوانه ها و قهوه ای شدن و ریزش برگهای گیاه است.

برای کاهش احتمال سرمازدگی و یخ زدگی گیاهان آپارتمانی  میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:

icons8 hot 64 با شروع فصل سرما آبیاری گیاهان را کاهش دهید و آنها را کمی تشنه کنید. این امر منجر به غلیظ شدن شیره گیاهی شده و احتمال سرمازدگی و یخ زدگی را کاهش میدهد. این روش مخصوصاً در مورد کاکتوسها صادق است.

icons8 hot 64 اطراف گیاه را کاور کنید؛ یعنی با استفاده از یک نایلون که چند سوراخ روی آن ایجاد کرده اید یا پارچه های کنفی و گونی، گیاه را بپوشانید.

icons8 hot 64 میتوانید با استفاده از چند تکه چوب و نایلون یک سازه گلخانه ای ایجاد کنید و گیاهان خود را درون آن بگذارید.

icons8 hot 64 از لامپ های رشته ای میتوانید برای بالا بردن دمای گیاهان آپارتمانی در این سازه استفاده کنید.

icons8 hot 64 محلول پاشی آمینو اسید ها یا استفاده از کودهای پتاس بالا پیش از شروع دوره سرما مقاومت گیاه نسبت به سرمازدگی را افزایش میدهد.

icons8 hot 64 محلول پاشی قارچ کش های مسی نظیر بردوفیکس پیش از شروع سرما، احتمال سرمازدگی را در گیاهان کاهش میدهد.

اهمیت دمای ناحیه ریشه برای گیاهان آپارتمانی

در بحث دمای گیاهان آپارتمانی، علاوه بر دمای محیط اطراف، دمای بستر کشت و دمای ناحیه ریشه گیاه نیز اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که بر جذب آب و مواد غذایی تأثیرگذار است و زمانی که دمای ناحیه ریشه از محدوده بهینه خود خارج شود، گیاه قادر نخواهد بود سطوح بهینه مواد غذایی و آب را جذب و به شاخ و برگ‌ها ارائه دهد؛

همچنین دمای ناحیه ریشه بر جذب اکسیژن توسط ریشه نیز تأثیر می‌گذارد؛ به همین دلیل گفته می‌شود گیاهان را با آب سرد یا آب گرم آبیاری نکنید؛ چون دمای ناحیه ریشه را تغییر و از حالت بهینه خارج می‌کند.

آیکن دمادر دمای 30 درجه، فعالیت میکروارگانیسم‌های خاک و جذب مواد غذایی حداکثر می‌شود و در دمای بیش از 40 درجه این فعالیت متوقف می‌گردد.

آیکن دمااگر دمای ناحیه ریشه خیلی سرد یا خیلی گرم شود، منجر به خواب رفتن گیاه یا کاهش رشد و عملکرد آن می‌شود. در دمای زیر 10 درجه، فعالیت میکروارگانیزم‌ها ناچیز و تقریباً جذبی اتفاق نمی‌افتد.

آیکن دمادمای بالای ناحیه ریشه منجر به افزایش جذب مواد غذایی و شیوع بیماری‌ها علی الخصوص پوسیدگی‌های قارچی ریشه می‌شود. همینطور دمای پایین ناحیه ریشه، منجر به کاهش جذب آب و مواد غذایی می‌شود و گیاه دچار سوء تغذیه می‌گردد.در دمای پایین محیط ریشه اسیدی‌تر می‌شود.

آیکن دمادر خاک یخ‌زده هیچ جذبی صورت نمی‌گیرد. بهترین دمای خاک برای جذب آب و مواد غذایی، 18 الی 24 درجه سانتی‌گراد است.

آیکن دماخاک‌ها با بافت شنی زودتر از خاک‌های رسی گرم و سرد می‌شوند؛ همچنین مواد آلی به دلیل رنگ تیره خود حرارت را جذب می‌کنند و خاک‌های دارای مواد آلی در زمستان گرمتر بوده و دیرتر گرمای خود را از دست می‌دهد.

دمای مناسب گل در زمستان

دمای مناسب گیاهان آپارتمانی در زمستان چقدره؟

از اواسط پاییز تا اواخر زمستان، به دلیل کاهش شدت نور و مدت دریافت نور، نور جذب شده توسط گیاهان آپارتمانی کم می‌شود؛ همچنین تهویه ضعیف مزید بر علت می‌گردد و آن‌ها را دچار رکود و کاهش رشد می‌ گرداند و سبب می‌شود تا بیشتر به استراحت بپردازند؛

به عبارتی گیاهان آپارتمانی در این بازه زمانی همانند بهار و تابستان فتوسنتز و غذاسازی نمی‌کنند و از سرعت رشد آن‌ها کاسته می‌شود؛ البته این بدان معنا نیست که دیگر رشد نمی‌کنند؛ بلکه کمتر رشد می‌کنند؛ 

بنابراین آبیاری و کوددهی آن‌ها باید در این مقطع زمانی کاهش یابد و متعاقباً دمای گیاهان آپارتمانی (منظور دمای محیط) نیز خنک تر شود؛ به عبارتی اغلب گیاهان آپارتمانی ترجیح میدهند از اواسط پاییز تا اواخر زمستان در محیط خنک تری باشند تا بتوانند استراحت کنند.

آیکن دماتمام گیاهان آپارتمانی در دوره استراحت، خزان و خواب به دمای پایین‌تری نیاز دارند. هرچه محل نگهداری گیاه سردتر باشد، به دلیل حداقل شدن تلفات آب در گیاه، باید آبیاری نیز کمتر گردد.

آیکن دماکاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها از اواسط پاییز تا اواخر زمستان نیازمند هوای خنک و خشک هستند؛ آن‌ها را در دمای 7 تا 10 درجه قرار دهید. پشت پنجره شمالی یا داخل پلکان و راهروی ساختمان مکان مناسبی برای آنهاست. این موضوع برای گلدهی آنها در سال بعد اهمیت زیادی دارد.

آیکن دمابرخی گیاهان آپارتمانی نیز در این بازه یعنی زمانی که اغلب گیاهان دیگر به استراحت می‌پردازند شروع به گلدهی می‌کنند. این گیاهان را نیازی نیست به مکان خنک تری منتقل کنید یا آبیاری و کوددهی آنها را کاهش دهید. کاکتوس کریسمس و بنت قنسول از جمله آنها هستند.

آیکن دمابرخی گیاهان آپارتمانی نظیر بنفشه آفریقای و گل حنا نیز وجود دارند که تقریباً بدون استراحت فعالیت می‌کنند؛ بنابراین دمای محیط زندگی آنها نباید در زمستان کاهش یابد؛ هرچند بهتر است برای یکماه در طول زمستان، آبیاری و کوددهی آن‌ها را کم کرده و در مکان خنک تری بگذارید تا وارد استراحت اجباری شوند.

در زمستان چگونه از گلها مراقبت کنم؟

در طول زمستان باید مراقب دمای گیاهان آپارتمانی خود باشید تا دچار یخبندان و سرمازدگی نشوند؛ بنابراین گیاهان آفتاب پسند خود را که در فضای باز مانند تراس نگهداری میکردید به داخل خانه و پشت پنجره جنوبی منتقل کنید یا برای آنها یک سرپناه بسازید تا دچار یخ زندگی نشوند و یا برف روی آنها ننشیند.

همچنین نباید دمای محل نگهداری آنها به کمتر از 5 درجه برسد وگرنه آسیب خواهند دید. در مورد گیاهان آپارتمانی داخل خانه مشکل خاصی وجود ندارد فقط هر روز نزدیک ظهر پنجره را باز کنید تا هوای تازه وارد خانه شود و گیاهان شما نفسی بکشند!

سوالات متداول در خصوص دمای مورد نیاز گیاهان آپارتمانی

درجه حرارت یا دما یکی از مهمترین پارامتر ها در رشد و حیات تمامی گیاهان از جمله گیاهان آپارتمانی است. تقریبا تمام گیاهان آپارتمانی بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کره زمین هستند پس به محیط گرم نیاز دارند و نسبت به سرما حساس هستند.

در بحث دما دو متغیر وجود دارد: یکی دمای محیط و دیگری دمای بستر کشت گیاه. همچنین دمای مورد نیاز گیاهان آپارتمانی وابسته به عواملی نظیر نوع گیاه(برگساره ای یا گلساره ای بودن)، زیستگاه طبیعی گیاه، چرخه زندگی یا رشد گیاه و وضعیت گیاه از لحاظ رشد فعال یا رکود و استراحت است؛ از طرفی دمای مورد نیاز گیاهان در شب و روز متفاوت میباشد.

دمای مناسب گیاهان آپارتمانی که به آن دمای مطلوب گیاهان آپارتمانی نیز گفته میشود بصورت یک بازه دمایی بیان میگردد. بطور کلی دمای مناسب برای اغلب گیاهان آپارتمانی بازه 18 الی 24 درجه سانتی گراد است؛ یعنی همان دمایی که ما انسانها در آن احساس راحتی میکنیم.

البته میتوان برای هر گیاه آپارتمانی یک دمای مطلوب اختصاصی نیز در نظر گرفت مثلا دمای مطلوب برای گیاه محبوب سانسوریا بازه 18 الی 30 درجه سانتی گراد است و یا دمای مطلوب برای کاج مطبق بازه 16 الی 22 درجه سانتی گراد است.

حداقل دما یا دمای پایه، دمایی است که در کمتر از آن هیچ رشدی صورت نمیگیرد و حتی ممکن است به گیاه آسیب وارد شده و سبب مرگ آن شود. حداقل دما برای گیاهان آپارتمانی بسته به نوع گیاه و زیستگاه طبیعی آن متفاوت است.

بطور مثال برای کاکتوسهای بیابانی، برگ عبایی و گندمی حداقل دمای قابل تحمل 5 درجه و برای مارانتا، کالاتیا و کالادیوم 15 درجه است. بطور کلی دمای محیط برای اغلب گیاهان آپارتمانی نباید به کمتر از 10 درجه سانتی گراد برسد.

حداکثر دما یعنی دمایی که در بالاتر از آن هیچ رشدی صورت نمی‌گیرد و حتی ممکن است به گیاه تنش وارد شده و منجر به مشکلاتی نظیر چروکیده شدن و پژمرده شدن برگ‌ها، سوختگی نوک و حاشیه برگ‌ها و یا ریزش گل‌ها شود. بطور کلی دمای 32 درجه حداکثر دمای قابل تحمل اکثر گیاهان آپارتمانی است؛

البته به شرطی که رطوبت محیط نیز بالا باشد. استثنائاتی نیز وجود دارد چرا که برخی گیاهان نظیر کاج مطبق، بنت قنسول سرخس و سیکلامن در دمای بالاتر از 22 درجه دچار تنش شده و ممکن است آسیب ببینند.

اگر دمای محیط برای گیاهان آپارتمانی مناسب و مطلوب نباشد به گیاه تنش دمایی وارد کرده و سبب ایجاد عوارضی در آن خواهد شد. منظور از عوارض یکسری علائم و ناهنجاری های فیزیولوژیک یا عملکردی در گیاه است؛ مثل زرد و قهوه ای شدن برگها، ریزش برگها، پیچیدگی و لوله شدن برگها، تغییر رنگ برگ و ساقه و …

بطور کلی در زمستان به دلیل کاهش نور دریافتی و ضعیف شدن تهویه خانه، اغلب گیاهان آپارتمانی وارد فاز استراحت و رکود میشوند؛ البته این بدان معنا نیست که رشد آنها متوقف میشود؛ بلکه میزان رشد و فتوسنتز آنها کمتر میگردد و بیشتر به استراحت می پردازند؛ بنابراین دمای محیط نگهداری گیاهان در زمستان باید مقداری کمتر از بهار و تابستان باشد؛

البته مراقب باشید از حداقل دمای قابل تحمل گیاهان پایین تر نیاید؛ همچنین آبیاری و کوددهی آنها نیز باید کاهش یابد.به عبارتی اغلب گیاهان آپارتمانی ترجیح میدهند از اواسط پاییز تا اواخر زمستان در محیط خنک تری باشند تا بتوانند استراحت کنند.

برای برخی گیاهان مانند کاکتوسهای بیابانی که در زمستان به خواب میروند دما باید به بازه 7 الی 10 درجه برسد تا برای گلدهی در فصل بهار و تابستان آماده شوند. برخی گیاهان نیز مانند گل حنا و بنفشه آفریقایی هستند که بی وقفه رشد میکنند و در زمستان دچار رکود نمیشوند بنابراین برای این گیاهان نیازی به کاهش دما نیست.

بطور کلی در زمستان به دلیل کاهش نور دریافتی، اغلب گیاهان  گلخانه ای وارد فاز استراحت و رکود میشوند؛ البته این بدان معنا نیست که رشد آنها متوقف میگردد؛ بلکه میزان رشد و فتوسنتز آنها کمتر میشود؛ بنابراین دمای گلخانه باید مقداری کمتر از بهار و تابستان باشد؛ البته مراقب باشید از حداقل دمای قابل تحمل گیاهان پایین تر نیاید، همچنین آبیاری و کوددهی آنها نیز باید کاهش یابد.

برای برخی گیاهان مانند کاکتوسهای بیابانی که در زمستان به خواب میروند دما باید به بازه 7 الی 10 درجه برسد تا برای گلدهی در فصل بهار و تابستان آماده شوند. برخی گیاهان نیز مانند گل حنا و بنفشه افریقایی هستند که بی وقفه رشد میکنند و در زمستان دچار رکود نمیشوند بنابراین برای این گیاهان نیازی به کاهش دما، آبیاری و کودهی نیست.

نه اتفاقا برای برخی از گیاهان آپارتمانی مفید هم هست مخصوصا آنهایی که برای گلدهی نیاز سرمایی دارند یعنی باید مدتی مشخص در یک محیط خنک قرار گیرند تا وارد فاز گلدهی شوند مثل کاکتوسهای بیابانی و کاکتوسهای جنگلی.

بطور کلی اغلب گیاهان آپارتمانی در زمستان به محیط خنک تری نیاز دارند؛ البته مراقب حداقل دمای قابل تحمل هر گیاه باشید مثلا اگر دمای راه پله در زمستان به زیر 10 درجه میرسد این مقدار به بسیای از گیاهان آپارتمانی آسیب خواهد زد.

بطور کلی در زمستان، نیازمندیهای اغلب گیاهان آپارتمانی نظیر دما، آبیاری و کوددهی تغییر میکند. بطور کلی آبیاری و کوددهی باید کاهش یابد و هوای محیط نیز خنک تر باشد. البته در مورد برخی گیاهان نیز استثنا وجود دارد و نباید دمای محیط، کوددهی و آبیاری کاهش یابد.

جدول تقسیم بندی گیاهان آپارتمانی بر حسب حداقل دما (تحمل سرمایی)

ابتدا نام گیاه آپارتمانی خود را از ستون اول یا دوم پیدا کنید، سپس نگاه کنید در کدام ستون عدد 1 درج شده است تا بفهمید گیاه شما از لحاظ تحمل سرمایی در کدام دسته بندی قرار میگیرد. برای تفسیر جدول به اینجا مراجعه کنید :

نام رایج در فارسینام رایج در انگلیسیحساسنیمه سرسختسرسخت
سانسوریا شمشیری سبزSansevieria Trifasciata1
سانسوریا شمشیری ابلقSansevieria Trifasciata Laurentii1
سانسوریا پاکوتاه سبزSansevieria Hahnii 1
سانسوریا پاکوتاه ابلقSansevieria Golden Hahnii1
سانسوریا مهتابیSansevieria Moonshine1
سانسوریا بونسل(مدادی، لوله‌ای یا نیزه‌ای) Sansevieria Cylindrica1
کروتونCroton1
اسپاتی‌فیلوم Spathiphyllum1
آگلونما قرمز و صورتیPink, Red Siam Aura Aglaonema1
آگلونما سیلورکوئین، ماریا و پاتایاSilver Queen,Maria,Pattaya Aglaonema 1
آگلونما سفیدبرفیSnow White Aglaonema1
نخل شامادوراChamaedorea Elegans1
نخل اریکاAreca Palm1
نخل کنتیا Kentia Palm1
برگ انجیری (مونسترا دلیشسا)Monstera Deliciosa1
پتوس حصیری (مونسترا آدانسونی)Monstera Adansonii1
سروپژیاCeropegia 1
بنت قنسول (گل کریسمس)Poinsettia 1
اگزالیسOxalis1
کردیلینCordyline1
پُتوس سبز(یشم) Jade Pothos1
پتوس ابلق طلایی Golden Pothos1
پتوس نئون Neon Pothos1
پتوس سـاتین (نقـره‌ای)Satin Pothos1
پتوس ملکه مرمری Marble Queen Pothos1
پتوس سفید (ارتشی)N-Joy Pothos1
پتوس فرانسوی (مهتابی)Moonlight Pothos1
پتوس منجولا Manjula Pothos1
یوکاYuca1
پاندانوس (برگ خنجری)Pandanus1
فیکوس آمستلFicus Amstel King1
فیکوس لیراتاFicus Lyrata1
فیکوس الاستیکای سبز (روبوستا، دکورا)Ficus Elastica (Robusta,Decora)1
فیکوس الاستیکا ابلق (دوشری، یاقوتی، سه رنگ)Ficus Elastica (Doescheri,Ruby,Tricolor)1
فیکوس الاستیکا پادشاه سیاه (شرابی)Ficus Elastica Black Prince (Burgundy)1
فیکوس بنجامین سبزFicus Benjamina1
فیکوس بنجامین ابلق Variegated Ficus Benjamina1
فیکوس التیسیماNeon Rubber Tree1
دیفن باخیاDieffenbachia1
برگ قاشقی سبزPeperomia Magnoliifolia1
برگ قاشقی ابلقVariegated Peperomia Magnoliifolia1
حسن یوسفColeus1
دراسنا مارگیناتا (دراسنا پرچمی) Madagascar Dragon Tree1
دراسنا کامپکت Janet Craig Dracaena1
دراسنا بلالی Corn Plant 1
زامیفولیا سبزGreen Zamiifolia 1
زامیفولیا بلک Raven Zamiifolia1
زامیفولیا ابلقVariegated Zamiifolia1
انواع سرخسFern1
سینگونیوم Syngonium 1
شِفلِرا سبزSchefflera1
شِفلِرا ابلقVariegated Schefflera1
انواع پپرومیا Peperomia1
گل حنا (ایمپیشن)Impatiens 1
انواع کراسولا Crassula1
موسی در گهواره ( زیپلین)Moses In The Bullrush1
انواع شمعدانی (معمولی، اژدر، عطری و ...)Pelargonium 1
انواع کالانکوئه (گلدار، اشک تمساح و ...)Kalanchoe 1
کالانکوئه کرک دارKalanchoe Tomentosa1
انواع بگونیا گلدار (عروس، هلندی و غده ای)Flowering Begonia1
انواع بگونیا برگی (مخملی، ببری و خالدار)Begonia Foliage1
بگونیا رکسBegonia Rex1
انواع کالاتیا Calathea1
انواع مارانتا Maranta 1
گندمی سبزSpider Plant1
گندمی ابلق Variegated Spider Plant1
انواع آنتوریوم (فلامینگو، دم خوکی، مخملی و ...)Anthurium 1
هویا (پیچ شمعی)Hoya1
فیتونیاFittonia 1
کالادیوم (فیل گوش)Caladium (Elephant Ears)1
لیندا (پافیلی)Elephant’S Foot Tree1
سیکلامنCyclamen1
آلوکازیا (بابا آدم، گوش فیلی)Elephant Ear (Alocasia)1
پاچیرا (درخت پول)Money Tree (Pachira) 1
کاج مطبق (آروکاریا)Norfolk Island Pine1
پیله آ هندوانه‌ای Pilea Cadierei1
پیله آ پول چینی Pilea Peperomioides1
گل سنگ Freckle Face (Polka Dot) Plant1
افوربیا گرانتی (فردوس)Euphorbia Grantii1
افوربیا زیگزاگی (پدیلانتوس) Zigzag Plant1
افوربیا تریگونا Euphorbia Trigona1
افوربیا تیروکالی Euphorbia Tirucalli1
افوربیا میلی (گل مرجان)Euphorbia Milii1
انواع برگ بیدی (زبرینا، بنفش، کالیسیا و ..)Tradescantia-Spiderwort1
برگ عبائیCast Iron Plant1
برگ عبائی ابلقCast Iron Plant1
بنفشه آفریقاییAfrican Violet -Saintpaulia1
سدوم، آئونیوم، غوره ای، آگاو Sedum-Aeonium-String Of Pearls-Agave1
هاورتیا، گاستریاHaworthia-Gasteria1
آدنیوم، فایوکاریا، استاپلیا، لیتوپس،نخل ماداگاسکار،اچوریا، سمپرویومadenium-Faucaria-Stapelia-Lithops-Madagascar Palm-Echeveria-Sempervivum1
انواع کاکتوس-1
کاکتوس کریسمس Christmas Cactus1
فیلودندرون برگ انجیریTree Philodendron (Philodendron Selloum)1
فیلودندرون برگ قلبی (اسکاندنس) سبزHeartleaf Philodendron-(Scandens)1
فیلودندرون برگ قلبی (اسکاندنس) ابلق و لیموییHeartleaf Philodendron-(Scandens)1
فیلودندرون بالا رونده (گوش گرگی) Climbing Philodendron1
فیلودندرون شاهزاده نارنجی Philodendron Prince Of Orange1
فیلودندرون شاهزاده صورتی Pink Princess Philodendron1
سایر فیلودندرونها -1
placeholder
درباره مؤلف

مهدی بقایی سریزدی هستم، محقق و مؤلف در حوزه گیاهان زینتی و آپارتمانی؛ میخوام اینو بدونی که پرورش و نگهداری گل‌ و‌ گیاه نه تنها کار سختی نیست بلکه بسیار آسون و لذت‌بخشه و تأثیرات روحی و روانی خیلی خوبی داره؛ پس منو دنبال کن.

دمای گیاهان آپارتمانی،دمای مطلوب گیاهان آپارتمانی،دمای مناسب گیاهان آپارتمانی، دمای گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای مطلوب گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای مناسب گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای مطلوب گیاهان آپارتمانی،دمای مناسب گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،،دمای مطلوب گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای مناسب گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای مناسب گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای مطلوب گیاهان آپارتمانی،دمای مناسب گیاهان آپارتمانی،دمای مناسب گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای مطلوب گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای گیاهان آپارتمانی،دمای مناسب گیاهان آپارتمانی،،دمای مطلوب گیاهان آپارتمانی،

این مقاله چقدر برات مفید بود ؟

میانگین امتیازات 4.3 / 5. تعداد آراء 13

تا حالا امتیازی به این مقاله داده نشده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *