تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی با مه پاشی
در این مقاله بطور جامع در خصوص رطوبت گیاهان آپارتمانی و روشهای تأمین آن صحبت شده است.

رطوبت گیاهان آپارتمانی و 10 روش تأمین آن

مطالعه این مقاله 16 دقیقه زمان میبرد
5
(6)
بروزرسانی 25-02-1403

رطوبت نسبی هوا یکی دیگه از پارامترهای مهم در زندگی تمام گیاهانه یعنی در کنار نور و آب باید حواست به رطوبت گیاهان آپارتمانی هم باشه؛ چون رطوبت تأثیر زیادی در تعرق و از دست رفتن آب در گیاهان داره. گیاهان تعرق میکنن تا خودشون رو خنک کنن.

پس برای اینکه گل و گیاهان سرحال و شادابی داشته باشی، باید شرایط رطوبتی مناسبی رو براشون فراهم کنی.

قبل از اینکه به رطوبت گیاهان آپارتمانی بپردازم و روشهای تأمین اون رو بگم اول یکسری سؤالاتی که مطمئناً در ذهن تو هم هست رو بیان میکنم:

آیکن سوالاتبرخی ها سوال میکنن گیاهانی که به رطوبت نیاز ندارند کدامند؟ این سؤال کاملاً غلط و غیر علمیه؛ چون تمام گیاهان در رطوبت صفر آسیب میبینن؛ فرقی نمیکنه گیاه آپارتمانی باشه یا گیاه فضای باز. حتی گیاهان بومی مناطق بیابانی مانند کاکتوسها هم به حداقل 5 درصد رطوبت نیاز دارن.

آیکن سوالاتولی اگر بپرسی گیاهانی که به رطوبت کم نیاز دارند کدامند؟ این یک سؤال قابل قبول و درستیه؛ چرا که نیاز رطوبتی گیاهان مختلف با هم فرق میکنه. در بین گیاهان آپارتمانی هم برخی در رطوبت خیلی کم میتونن بدون مشکل زندگی کنن و برخی باید در رطوبت زیاد باشن وگرنه دچار مشکلاتی میشن.

اگه میخوای به جواب تمام سؤالات آیکن سوال ذهنت در خصوص رطوبت گیاهان آپارتمانی  برسی فقط کافیه این مقاله رو تا آخر بخونی اگر هم حوصله خواندن نداری این ویدئو رو نگاه کن:

آنچه در این مقاله میخوانید:

رطوبت نسبی هوا به چه معنی است؟

منظور از رطوبت نسبی هوا، مقدار بخار آب موجود در هوا در یک دمای معین است که بصورت درصد بیان می‌شود؛ مثلاً در دمای 25 درجه، اگر در یک متر مکعب هوا میزان 22 گرم آب موجود باشد رطوبت هوا 100 درصد است و اگر 11 گرم آب موجود باشد رطوبت هوا 50 درصد است.

هرچه هوا گرمتر شود میزان بیشتری از رطوبت را میتواند در خود نگه دارد و هرچه سردتر شود میزان کمتر.

برای سنجش رطوبت نسبی هوا میتوان از رطوبت سنج دیجیتال استفاده کرد. برخی از این رطوبت سنج ها دماسنج نیز دارند و دما و رطوبت را همزمان نشان میدهند. برای سنجش اینکه آیا رطوبت گیاهان آپارتمانی شما کافی هست یا نه میتوانید از دستگاههای رطوبت سنج خانگی استفاده کنید.

دو عدد دستگاه رطوبت سنج دیجیتالی معمولی و حرفه ای
برای سنجش رطوبت محیط میتوان از دستگاه رطوبت سنج دیجیتالی استفاده کرد.

اهمیت تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی

آیکن رطوبتگیاهان در هوای گرم دچار تعرق[1] می‌شوند؛ یعنی مقداری از آب موجود در بافت آن‌ها به شکل بخار از روزنه‌های برگی خارج می‌گردد تا بتوانند دمای خود را در حد مطلوب نگه دارند.

آیکن رطوبتهر چه رطوبت نسبی هوا کمتر باشد (هوا خشک‌تر باشد) گیاه بیشتر تعرق می‌کند؛ در نتیجه حالت پژمردگی و بیحالی به خود می‌گیرد و بلعکس، هر چه رطوبت بالاتر رود، گیاه کمتر تعرق کرده و سرحال‌تر و شاداب‌تر می‌شود؛

آیکن رطوبتالبته اگر رطوبت خیلی بالا رود و هوا نیز خیلی گرم باشد (بیشتر از 30 درجه)، تعرق خیلی کم شده، دمای گیاه بالا رفته و دچار مرگ می‌شود؛ بنابراین باید رطوبت هوا را در حد بهینه نگه داشت.

آیکن رطوبتدر گیاهان فرایند دیگری نیز وجود دارد که تعریق[2] نامیده می‌شود. فرق تعریق با تعرق در اینست که در تعریق آب اضافی جذب شده توسط گیاه به صورت مایع از روزنه‌های برگی خارج می‌شود  و در اتمسفر اشباع صورت میگیرد.

در تعریق آب از روزنه های آبی مخصوصی که هیداتود [3] نامیده میشوند خارج مشود ولی در تعرق از روزنه های برگی. تعرق در طول روز رخ میدهد ولی تعریق در صبح یا در طول شب

 

مثلاً گیاه بنجامین از این جهت فیکوس گریان نامیده می‌شود که آب اضافی جذب شده توسط گیاه ممکن است بصورت قطراتی از نوک برگ‌هایش آویزان شود مانند انسانی که اشک میریزد!

آیکن رطوبتاگر تعرق در گیاهان نباشد مکش کافی برای جذب آب توسط ریشه‌ها و حرکت آن از طریق آوند‌های چوبی به نقاط مختلف گیاه بوجود نمی‌آید.

آیکن رطوبتدر گیاهان باید بین مقدار آب از دست رفته ناشی از تعرق و تعریق با آب جذب شده، توازن وجود داشته باشد. اگر آب از دست رفته بیش از آب جذب شده باشد، نشانه‌های پژمردگی و جمع شدن برگ‌ها ظاهر می‌شوند. معمولاً 95 درصد آب جذب شده توسط گیاه در تعرق و تعریق از دست می­رود.

[1] . Transpiration

[2] . Guttation

[3] .hydathodes 

تعرق در گیاهان سبب از دست رفتن آب میشود.
این اینفوگرافی نشان میدهد چگونه تعرق در گیاهان سبب از دست رفتن آب میشود.

چرا تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی مهم است؟

معمولاً رطوبت داخل خانه‌های ما برای اکثر گیاهان خانگی کافی نیست؛ زیرا اکثر آنها بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری هستند که رطوبت هوا در آنجا بالا است؛ هرچند برخی از آن‌ها مانند سانسوریا و کاکتوس‌ها بومی مناطق گرم و خشک هستند و به رطوبت کم عادت دارند.

از این رو نیاز به روش‌هایی برای جبران این کمبود رطوبت داریم تا گیاهان ما شاداب و سرحال بمانند. مخصوصاً اینکه این گیاهان قبلاً در گلخانه‌ای نگهداری می‌شدند که رطوبت هوا در آنجا بالا بوده است و بعد مهمان خانه‌های ما شده‌اند.

اهمیت این موضوع در فصل زمستان بیشتر است؛ زیرا به دلیل کارکرد برخی وسایل گرمایشی مانند بخاری‌های گازی و برقی، همان اندک رطوبت خانه‌ها نیز از بین می‌رود و میزان رطوبت هوا حتی به زیر 20 درصد می‌رسد که این مقدار برای اکثر گیاهان خانگی آزار‌دهنده است.

البته رطوبت زیاد محیط نیز سبب شیوع بیماریهای قارچی مانند سفیدک سطحی، کپک خاکستری و لکه برگی در گیاهان میشود بنابراین رطوبت گیاهان آپارتمانی را باید در حد بهینه نگه داشت.

عوامل مؤثر بر از دست رفتن رطوبت گیاهان

میزان تعرق و از دست رفتن آب گیاهان وابسته به یکسری عواملی است که در زیر به آنها اشاره شده است:

1-عوامل محیطی: مانند شدت نور، رطوبت هوا، دما و جریان باد

در غیاب نور در اکثر گیاهان روزنه‌ها بسته می‌شوند و تعرق متوقف می‌شود؛ نور شدید نیز در اکثر گیاهان سبب افزایش تعرق می‌شود. جریان هوا و وزش باد، هم می‌تواند سبب افزایش و هم می‌تواند سبب کاهش تعرق در گیاهان شود، بطوری که باد‌های شدید و خشک تعرق را افزایش و باد‌های ملایم و خنک تعرق را کاهش می‌دهد.

گرمای هوا سبب افزایش تعرق می‌شود. با بالا رفتن رطوبت نسبی هوا، تعرق کاهش می‌یابد.

2-سطح برگ‌ها: هرچه سطح برگ بیشتر باشد میزان تعرق بیشتر است و اگر برگ‌ها طوری قرار گیرند که هوا به راحتی از بین آن‌ها عبور کند تعرق افزایش می‌یابد. گیاهان پهن برگ تعرق بیشتر و گیاهان سوزنی برگ تعرق کمتری دارند.

3-طرز قرار‌گیری برگ‌ها روی ساقه: تعرق برگ‌هایی که نور خورشید به طور عمود بر آن‌ها می‌تابد بیشتر از سایر برگ هاست.

4-جنس برگ‌ها: هر چه ضخامت کوتیکول برگ بیشتر باشد تعرق کمتر می‌شود.

5-تعداد و محل قرار گرفتن روزنه‌ها: هرچه تعداد روزنه‌ها بیشتر باشد تعرق شدید‌تر است.

6-شکاف‌ها و حفره‌های روی برگ‌ها: هرچه شکاف‌ها و حفره‌های روی برگ‌ها بیشتر باشد تعرق کمتر است.

اهمیت عوامل فوق در اینست که برای کاهش تعرق گیاهان میتوان از برخی آنها بهره جست. مثلا با افزایش رطوبت یا کاهش دما میتوان تعرق را در گیاهان کاهش داد.

رابطه میزان تعرق و رطوبت مورد نیاز گیاهان آپارتمانی
رطوبت مورد نیاز گیاهان آپارتمانی و میزان تعرق رابطه تنگاتنگی دارند.

رطوبت مورد نیاز گیاهان آپارتمانی چقدره؟

برای آنکه بدانید آیا رطوبت عادی موجود در هوای خانه برای گیاه آپارتمانی شما کافی است یا خیر، باید اول بفهمید گیاه شما در کدام دسته از لحاظ نیاز رطوبتی قرار میگیرد. گیاهان آپارتمانی را برحسب نیاز رطوبتی می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد:

رطوبت کمرطوبت کم

در این حالت سطح رطوبت مورد نیاز گیاه کمتر از 25 درصد است. برای این گیاهان رطوبت کم خانه ها کفایت کرده و نیازی به تأمین رطوبت اضافی ندارند واگر سطح رطوبت تا 10 درصد نیز پایین بیاید آسیبی نمی‌بینند. همچنین باید از غبارپاشی گیاهان این دسته خودداری کرد. انواع کاکتوسهای بیابانی، ساکولنتها، سانسوریا و زامیفولیا در این دسته‌اند.

رطوبت متوسطرطوبت متوسط

 در این حالت سطح رطوبت مورد نیاز گیاه بین 40 تا 60 درصد است. اکثر گیاهان آپارتمانی در این دسته بوده و اگر رطوبت در این سطح حفظ شود شاد و خوشحال خواهند بود!

رطوبت زیادرطوبت زیاد

در این حالت سطح رطوبت مورد نیاز گیاه بیشتر از 60 درصد است و باید با روش‌هایی رطوبت بالای مورد نیاز آن را تأمین نمود. برخی گیاهان آپارتمانی که بومی مناطق حاره‌ای و جنگل‌های مرطوب استوایی هستند، مانند خانواده مارانتاسه[1] در این دسته قرار دارند.

غبارپاشی هر روزه یکی از روش‌های تأمین موقتی رطوبت برای این گیاهان است که بهتر است برای آن‌ها رطوبت پایدار فراهم شود. برای این منظور میتوان از روش‌هایی استفاده کرد که در ادامه توضیح داده شده‌اند. در گیاهان طالب رطوبت زیاد در صورت عدم تأمین رطوبت کافی، گیاه دچار تنش شده و حتی ممکن است رشد آن کاهش یابد.

[1] . Marantaceae

ادی

اصول مهم در تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی

آیکن رطوبت گیاهاصولاً گیاهان با برگ‌های کشیده، نازک و نواری مانند دراسنا پرچمی و گندمی حساسیت بیشتری در برابر کمبود رطوبت از خود نشان می‌دهند و نوک برگ آن‌ها دچار سوختگی می‌شود؛ در مقابل گیاهان با برگ‌های گوشتی و آبدار مانند کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها حساسیت کمتری به کمبود رطوبت دارند و به خشکی هوا مقاوم ترند.

اصولاً گیاهان با برگ‌های چرمی و ضخیم در برابر خشکی هوا مقاوم ترند.

آیکن رطوبت گیاهاصولاً گیاهان بومی مناطق حاره‌ای و جنگلی مانند مارانتا نسبت به گیاهان بومی مناطق صحرایی و بیابانی مانند کاکتوس‌ها به رطوبت بیشتری نیاز دارند.

آیکن رطوبت گیاهاصولاً در فصل تابستان به دلیل دمای بالای هوا و از دست رفتن بخش زیادی از آب موجود در بافت گیاهان، همچنین در فصل زمستان در خانه‌هایی که از وسایل گرمایشی کاهنده رطوبت مانند بخاری گازی استفاده می‌کنند، تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

آیکن رطوبت گیاهاصولاً با سرد شدن هوا نیاز رطوبتی گیاهان کاهش می‌یابد؛ در حرارت کمتر از 10 درجه غبارپاشی را متوقف کنید.

روش‌های تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی

برای تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی روشهای مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها به شرح زیر هستند:

غبارپاشی (مهپاشی)[1]

این روش مرسوم‌ترین و ارزان‌ترین روش تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی است؛ در این روش با استفاده از یک دستگاه اسپری‌کننده آب (آب فشان)، از یک فاصله مشخص آب را به شکل پودری و غبار در اطراف گیاه پخش می‌کنیم.

آیکن رطوبت گیاهنکته مهم رعایت یک فاصله 15 تا ۳۰ سانتی‌متری در هنگام اسپری آب و همچنین استفاده از دستگاه‌های اسپری‌کننده با کیفیت است تا آب را به شکل پودری درآورده و قطرات آب بر روی برگسار گیاهان باقی نماند؛ زیرا منجر به شیوع بیماری‌های قارچی و باکتریایی می‌شود؛

آیکن رطوبت گیاههمچنین غبارپاشی نباید در زیر نور مستقیم خورشید انجام شود چون باعث ایجاد لکه‌های سوخته روی برگ‌ها می‌گردد.

آیکن رطوبت گیاهبهترین زمان برای انجام غبارپاشی صبح یا عصر است و از غبارپاشی در شب باید اکیداً پرهیز شود؛ زیرا در این زمان روزنه‌های گیاه بسته شده و جذب رطوبت صورت نمی‌گیرد و همچنین عدم تبخیر رطوبت اضافی منجر به گسترش بیماری در گیاه می‌گردد.

آیکن رطوبت گیاهگیاهان CAM نیازی به غبارپاشی در روز ندارند زیرا روزنه های آنها در روز بسته است.

آیکن رطوبت گیاهمه‌پاشی علاوه بر افزایش رطوبت در روز‌های گرم تأثیر خنک کنندگی نیز در اطراف گیاه دارد؛ همچنین از گسترش کنه تارعنکبوتی نیز پیشگیری می‌کند.

نکات مهم در غبارپاشی

آیکن رطوبت گیاهایراد اصلی این روش اینست که رطوبت ایجاد شده موقتی بوده و برای گیاهان با نیاز رطوبتی بالا نیاز به تکرار غبارپاشی روزانه مخصوصاً در فصل تابستان داریم (مانند فیکوس بنجامین یا کروتون).

آیکن رطوبت گیاهاز آب تصفیه شده یا مقطر برای غبارپاشی استفاده کنید تا لکه‌های ناشی از املاح آب بر روی برگ‌ها باقی نماند و املاح روزنه‌های برگی را مسدود نکند.

آیکن رطوبت گیاهاز آب ولرم برای غبارپاشی استفاده کنید؛ زیرا آب گرم یا سرد سبب اختلال در اعمال فیزیولوژیک سلول‌های برگ‌ها می‌گردد.

آیکن رطوبت گیاهبرای تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی با برگ‌های کرکی، پرزدار یا مخملی مانند بنفشه آفریقایی از  غبارپاشی استفاده نشود؛ زیرا رطوبت در لابه لای پرز‌ها گیر کرده و منجر به شیوع بیماری‌های قارچی مانند لکه برگی می‌گردد. رطوبت این قبیل گیاهان باید با روش‌های دیگر تأمین شود.

آیکن رطوبت گیاههرگز گل‌های گیاهان گلدار را غبارپاشی نکنید چون منجر به ایجاد کپک و از بین رفتن گل‌ها می‌شود.

آیکن رطوبت گیاهدر دمای زیر 10 درجه غبارپاشی گیاهان را متوقف کنید چون نیاز رطوبتی به شدت کاهش می‌یابد.

غبارپاشی یا مه‌پاشی گیاهان آپارتمانی

نگهداری گروهی[2]

اساس این روش در تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی مبتنی بر فرایند تعرق در گیاهان است؛ زمانی که چند گیاه در یک گلدان کاشته می‌شوند یا چند گلدان را در کنار هم می‌گذاریم به واسطه تجمیع بخارات آب حاصل از تعرق، رطوبت نسبی محیط افزایش یافته و گیاهان شاداب‌تر می‌شوند؛ بخاطر همین است که گاهی می‌گویند گیاهان هم احساس دارند و از کنار هم بودن لذت می‌برند!

به عبارتی با کنار هم گذاشتن چند گیاه یک میکروکلیما[3] (خرد اقلیم) ایجاد می‌کنید. در این روش بهتر است گیاهانی که نیاز رطوبتی بالاتری دارند را در وسط و گیاهان دیگر را دور تا دور آن‌ها قرار دهید. در این حالت گیاهان آب کمتری از دست می‌دهند و آبیاری آن‌ها نیز کاهش می‌یابد.

آیکن رطوبت گیاهحواستان باشد گیاهان با نیاز رطوبتی کم مانند کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها را با این گیاهان مخلوط نکنید چون رطوبت زیاد باعث ایجاد بیماری در آن‌ها می‌شود. نکته مهم در این روش آنست که از کاشت گیاهان با نیاز آبی متفاوت در کنار هم و در یک گلدان یا فلاورباکس خودداری کنید.

آیکن رطوبت گیاهایراد اصلی این روش برای تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی، احتمال گسترش بیماری یا آفت بین گیاهان در صورت آلوده بودن یکی از آنهاست؛ مثلاً اگر یکی از گیاهان به بیماری قارچی لکه برگی دچار شده باشد و ما خبر نداشته باشیم، به دلیل فاصله اندک و سطح رطوبت بالا ممکن است گیاهان دیگر نیز آلوده شوند.

آیکن رطوبت گیاههمچنین در صورتی که چند گیاه در یک گلدان کاشته شوند اگر آفات و بیماری‌های خاکزی به یکی از گیاهان منتقل شوند تمام گیاهان دیگر را نیز آلوده می‌کنند.

نگهداری گروهی گیاهان آپارتمانی برای تأمین رطوبت کافی

ریختن خزه مرطوب پای گیاه

ریختن خزه مرطوب در پای گیاهان و در سطح خاک یکی از روش‌های تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی است به شرطی که مرتب خزه را خیس کرده تا رطوبت پایدار بماند. ایراد این روش نیز احتمال گسترش مگس یا پشه‌های قارچی به دلیل مرطوب بودن دائمی سطح خاک است.

استفاده از دستگاه بخور

استفاده از دستگاه بخور گران‌ترین روش افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی و در عین حال یکی از پایدارترین و دقیق‌ترین روشهاست که سطح رطوبت محیط را به یک مقدار مطلوب و معین می‌رساند.

معمولاً دستگاه‌های بخور دارای رطوبت‌سنج داخلی هستند و می‌توان رطوبت را بر روی یک سطح مشخص تنظیم کرده و پس از دستیابی به آن دستگاه به طور خودکار خاموش می‌شود.

آیکن سوالسؤالی که پیش می‌آید نوع دستگاه بخور است آیا از بخور سرد استفاده کنیم یا بخور گرم؟

پاسخ اینست که از هر دو نوع دستگاه می‌توان استفاده کرد با این تفاوت که دستگاه‌های بخور سرد در فصول گرم یعنی بهار و تابستان و دستگاه‌های بخور گرم در فصول سرد یعنی پاییز و زمستان کاربرد دارند.

در هنگام استفاده از دستگاه بخور گرم باید یک فاصله مشخص را بین دستگاه و گیاهان رعایت نمود تا بخار داغ موجب آسیب به آنها . ایراد اصلی این روش گران بودن دستگاه بخور و هزینه برق مصرفی آن است.

دستگاه رطوبت ساز برای گیاهان-بخور سرد برای گیاهان آپارتمانی

روش گلدان در گلدان به همراه خزه[4]

در تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی به این روش، در کف یک گلدان خالی با چند سایز بزرگتر مقداری سنگریزه یا پوکه ریخته و گلدان اصلی که حامل گیاه است را در آن قرار دهید و فاصله بین دو گلدان را با خزه خیس پر کنید. به تدریج تبخیر رطوبت از خزه منجر به افزایش رطوبت اطراف گیاه می‌گردد. قبل از خشک شدن خزه مجدداً آن را خیس کنید.

در این روش گلدان بیرونی نقش عایق حرارتی را ایفا کرده و مانع تغییرات ناگهانی دمایی در خاک گیاه می‌شود. روش گلدان در گلدان برای گیاهانی که به تازگی خریداری میشوند و نمیخواهید گلدان آنها را تعویض کنید نیز یک راه حل خوب است تا زیباتر به نظر برسند.

روش گلدان در گلدان به همراه خزه برای تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی

نگهداری در تراریوم

برخی گیاهان رطوبت دوست را می‌توان در یک محفظه شیشه‌ای شفاف با دهانه تَنگ نگهداری کرد که به آن تراریوم می‌گویند. این محفظه سبب حبس رطوبت شده و رطوبت بالای مورد نیاز گیاه را تأمین می‌کند. تراریوم بیشتر مناسب گیاهان کوچک رطوبت دوست و گرما دوست است.

ایراد اصلی این روش در تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی اینست که برای تعداد کمی از گیاهان آپارتمانی کاربرد دارد و دسترسی به هوای آزاد در آن محدود یا ناممکن است و بدلیل رطوبت بالا احتمال بیماری‌های قارچی و باکتریایی نیز بالا می‌رود.

گیاهانی نظیر سرخس، فیتونیا و گل سنگ مناسب تراریوم هستند.

ساخت تراریوم برای ایجاد رطوبت کافی گیاهان آپارتمانی

ریختن آب در کف پاسیو

در خانه‌های که پاسیو دارند و گیاهان در پاسیو نگهداری می‌شود با هر بار ریختن آب در کف زمین می‌توان رطوبت خوبی اطراف گیاهان ایجاد کرد.

ایراد اصلی این روش در تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی، مصرف زیاد آب و اسراف آن است، همچنین در این روش به دلیل پایدار نبودن رطوبت ایجادی، باید این کار را چند بار در طول روز مخصوصاً در تابستان تکرار کرد.

کاور کردن گیاه با پلاستیک نازک

کاور کردن گیاه با پلاستیک نازک یکی دیگر از روشهای تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی است که البته بیشتر در قلمه زنی و برای تسریع ریشه زایی کاربرد دارد. حواستان باشد تا برای جلوگیری از خفه شدن گیاه چند سوراخ در پلاستیک ایجاد کنید!

کاور کردن گیاه با پلاستیک نازک برای ایجاد رطوبت کافی

گذاشتن ظرف آب در کنار گیاهان

روشی بدون هزینه در تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی است که در آن تعدادی ظرف آب بین گیاهان قرار می‌گیرند تا به تدریج آب آن‌ها بخار شده و رطوبت محیط افزایش یابد.

نگهداری در حمام

یکی از روشهای تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی که خیلی از شما تابحال به آن فکر نکرده اید! حمام مرطوب‌ترین مکان هر خانه است که البته نور کمی دارد؛ بنابراین بدلیل این شرایط، گیاهان رطوبت دوست و سایه پسند را می‌توان در آنجا نگهداری کرد. گیاهانی نظیر سرخس، پوتوس سبز، فیلودندرون برگ قلبی سبز، اسپاتی فیلوم و پاپیتال سبز مناسب نگهداری در حمام هستند.

آیکن رطوبت گیاهالبته باید مراقب باشید که بر روی شاخ و برگ گیاهانی که در حمام نگهداری می‌شوند آب نریزید؛ چرا که منجر به پوسیدگی‌های قارچی و باکتریایی خواهد شد؛

آیکن رطوبت گیاههمچنین مراقب مواد شوینده مانند شامپو و پودر رختشویی باشید تا بر روی خاک و شاخ و برگ گیاهانتان نریزند.

آیکن رطوبت گیاهنکته مهم دیگر اینکه تمام گیاهان به تهویه نیاز دارند پس گاهی اوقات پنجره حمام را باز بگذارید تا هوای کافی به گیاهان برسد.

[1]. Misting

[2] .Plants Grouping

[3] .Microclimate

[4] .Double Potting

ساخت جزیره برای تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی

منظور از ساخت جزیره [1] برای تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی اینست که حالتی ایجاد شود تا گلدان همانند یک جزیره بر روی آب شناور بماند؛ بدون اینکه آب با سوراخ‌های زهکش کف گلدان در تماس باشد؛ در غیر اینصورت گیاه دچار پوسیدگی ریشه خواهد شد.

برای ایجاد جزیره می‌توان از یک زیر گلدانی بزرگ و گود استفاده کرد و مقداری پوکه درشت یا قلوه سنگ داخل آن ریخت (حداقل به ارتفاع 2.5 سانتی‌متر) و گلدان را روی پوکه‌ها یا قلوه سنگ‌ها قرار داد، آنگاه زیر گلدانی را تا جایی پر از آب کرد که آب با سوراخ‌های کف گلدان تماس پیدا نکند. این روش یک رطوبت دائمی و پایدار را برای گیاه فراهم خواهد کرد.

ایراد اصلی این روش در بالا بردن رطوبت گیاهان آپارتمانی اینست که گسترش پشه و مگس‌های قارچی بیشتر میشود و ممکن است در آب راکد شده در زیرگلدانی تخم‌ریزی کنند؛ بنابراین هر چند روز یکبار سینی را بشویید و آب آن را تعویض کنید. میتوانید مقداری پودر دارچین یا چند تکه ذغال نیز در آب  بریزید.

[1] .Pebble Tray

ساختن جزیره برای تآمین رطوبت گیاهان آپارتمانی
ساخت جزیره برای تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی

دستگاه رطوبت ساز برای گیاهان آپارتمانی بخرم یا نه؟

اگر گیاهانی دارید که در دسته گیاهان با نیاز رطوبتی بالا هستند با توجه به اینکه رطوبت عادی محیط برای آنها کفایت نمیکند، یکی از بهترین روشها برای بالا بردن رطوبت نسبی هوا، استفاده از دستگاههای رطوبت‌ساز مانند بخور سرد است.

مهمترین مزیت این دستگاهها اینست که به دلیل داشتن سنسور داخلی سنجش رطوبت، میتوان آنها را بر روی میزان رطوبت مشخصی تنظیم کرد تا به طور اتوماتیک خاموش و روشن شوند.

عوارض کمبود رطوبت محیط برای گیاهان آپارتمانی

منظور از کمبود رطوبت اینست که رطوبت نسبی هوا پایین تر از رطوبت مورد نیاز گیاهان باشد مهمترین عوارض و علائم رطوبت ناکافی در گیاهان عبارتند از:

  • قهوه ای، خشک و چروکیده شدن نوک برگها
  • چروکیده شدن و ریزش جوانه های برگ
  • زرد شدن حاشیه برگ
  • ریزش برگ در گیاهان طالب رطوبت زیاد
  • پژمرده شدن و ریزش غنچه و گل
  • پیچ خوردن نوک و حاشیه برگ گیاه به سمت داخل
 
عوارض کمبود رطوبت محیط در گیاهان آپارتمانی

عوارض بیشبود رطوبت محیط برای گیاهان آپارتمانی

منظور از بیشبود رطوبت هوا اینست که رطوبت نسبی هوا بالاتر از رطوبت مورد نیاز گیاهان باشد. مهمترین عوارض و علائم رطوبت زیاد هوا در گیاهان عبارتند از:

  • لکه‌های قارچی روی برگ
  • آبکی شدن و فساد ساقه و برگها
  • نقاط آبکی و فاسد روی برگها
  • کپک زدن گلها
  • ایجاد کپک سفید یا خاکستری روی برگها
عوارض بیشبود رطوبت محیط در گیاهان آپارتمانی

سوالات متداول در تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی

تمام گیاهان برای رشد و ادامه حیات نیازمند مقداری رطوبت در هوای پیرامون خود هستند که به آن رطوبت نسبی هوا گفته میشود. میزان رطوبت مورد نیاز برای گیاهان مختلف متفاوت است. تأمین رطوبت یعنی اینکه اگر رطوبت محیط برای گیاهان شما کافی نیست با استفاده از روشهایی که در این مقاله توضیح داده شده‌اند، رطوبت را بالا ببرید.

تمام گیاهان آپارتمانی برای رشد و ادامه حیات به رطوبت هوا نیاز دارند و در رطوبت صفر قطعاً آسیب دیده و از بین میروند. میزان رطوبت مورد نیاز بسته به نوع گیاه و منشأ و زیستگاه طبیعی آن متفاوت است که در این مقاله بطور کامل به آن پرداخته شده است.

در دسته بندی گیاهان آپارتمانی بر حسب رطوبت مورد نیاز، گروهی از گیاهان با عنوان گیاهان رطوبت دوست وجود دارند. نیاز رطوبتی این گیاهان از سایرین بیشتر است و به رطوبت نسبی بالای 60 درصد احتیاج دارند. از جمله این گیاهان میتوان به کروتون، فیکوس لیراتا، فیکوس بنجامین، مارانتا و کالاتیا اشاره کرد. لیست کامل آنها در جدول انتهای مقاله آمده است.

در خصوص ساخت جزیره به طور کامل و بصورت تصویری درمقاله توضیح داده شده است.

اگر گیاهانی دارید که در دسته گیاهان با نیاز رطوبتی بالا هستند با توجه به اینکه رطوبت عادی محیط برای آنها کفایت نمیکند، یکی از بهترین روشها برای بالا بردن رطوبت نسبی هوا، استفاده از دستگاههای رطوبت‌ساز مانند بخور سرد است.

بالابردن رطوبت محیط روشهای متعدی دارد که در این مقاله تمامی آنها توضیح داده شده‌اند.

هیچ گیاهی در دنیا وجود ندارد که بتواند در رطوبت صفر زندگی کند و تمام گیاهان به حداقل 5 درصد رطوبت نسبی هوا نیاز دارند. گیاهان آپارتمانی نیز اغلب به حداقل 40 درصد رطوبت نیاز دارند.

برای اندازه گیری رطوبت نسبی هوا نیاز به تجهیزات و سنسورهای سنجش رطوبت است شما میتوانید از دستگاههای رطوبت سنج خانگی استفاده کنید.

تمام کاکتوسهای بیابانی ، اغلب ساکولنتها، کراسولا ها و کالانکوئه ها جزء گیاهان آپارتمانی با نیاز رطوبتی پایین هستند.

جدول تقسیم‌بندی گلها و گیاهان آپارتمانی بر حسب نیاز رطوبتی

ابتدا نام گیاه آپارتمانی خود را از ستون نام رایج در فارسی یا انگلیسی پیدا کنید، سپس نگاه کنید در کدام ستون عدد 1 درج شده است تا بفهمید گیاه شما از لحاظ  رطوبت مورد نیاز در کدام دسته بندی قرار میگیرد. برای تفسیر جدول به اینجا مراجعه کنید :

نام رایج در فارسینام رایج در انگلیسیرطوبت کمرطوبت متوسطرطوبت زیاد
سانسوریا شمشیری سبزSansevieria Trifasciata1
سانسوریا شمشیری ابلقSansevieria Trifasciata Laurentii1
سانسوریا پاکوتاه سبزSansevieria Hahnii 1
سانسوریا پاکوتاه ابلقSansevieria Golden Hahnii1
سانسوریا مهتابیSansevieria Moonshine1
سانسوریا بونسل(مدادی، لوله‌ای یا نیزه‌ای) Sansevieria Cylindrica1
کروتونCroton1
اسپاتی‌فیلوم Spathiphyllum1
آگلونما قرمز و صورتیPink, Red Siam Aura Aglaonema1
آگلونما سیلورکوئین، ماریا و پاتایاSilver Queen,Maria,Pattaya Aglaonema 1
آگلونما سفیدبرفیSnow White Aglaonema1
نخل شامادوراChamaedorea Elegans1
نخل اریکاAreca Palm1
نخل کنتیا Kentia Palm1
برگ انجیری (مونسترا دلیشسا)Monstera Deliciosa1
پتوس حصیری (مونسترا آدانسونی)Monstera Adansonii1
سروپژیاCeropegia 1
بنت قنسول (گل کریسمس)Poinsettia 1
اگزالیسOxalis1
کردیلینCordyline1
پُتوس سبز(یشم) Jade Pothos1
پتوس ابلق طلایی Golden Pothos1
پتوس نئون Neon Pothos1
پتوس سـاتین (نقـره‌ای)Satin Pothos1
پتوس ملکه مرمری Marble Queen Pothos1
پتوس سفید (ارتشی)N-Joy Pothos1
پتوس فرانسوی (مهتابی)Moonlight Pothos1
پتوس منجولا Manjula Pothos1
پاندانوس (برگ خنجری)Pandanus1
فیکوس آمستلFicus Amstel King1
فیکوس لیراتاFicus Lyrata1
فیکوس الاستیکای سبز (روبوستا، دکورا)Ficus Elastica (Robusta,Decora)1
فیکوس الاستیکا ابلق (دوشری، یاقوتی، سه رنگ)Ficus Elastica (Doescheri,Ruby,Tricolor)1
فیکوس الاستیکا پادشاه سیاه (شرابی)Ficus Elastica Black Prince (Burgundy)1
فیکوس بنجامین سبزFicus Benjamina1
فیکوس بنجامین ابلق Variegated Ficus Benjamina1
فیکوس التیسیماNeon Rubber Tree1
دیفن باخیاDieffenbachia1
برگ قاشقی سبزPeperomia Magnoliifolia1
برگ قاشقی ابلقVariegated Peperomia Magnoliifolia1
حسن یوسفColeus1
دراسنا مارگیناتا (دراسنا پرچمی) Madagascar Dragon Tree1
دراسنا کامپکت Janet Craig Dracaena1
دراسنا بلالی Corn Plant 1
زامیفولیا سبزGreen Zamiifolia 1
زامیفولیا بلک Raven Zamiifolia1
زامیفولیا ابلقVariegated Zamiifolia1
انواع سرخسFern1
سینگونیوم Syngonium 1
شِفلِرا سبزSchefflera1
شِفلِرا ابلقVariegated Schefflera1
انواع پپرومیا Peperomia1
گل حنا (ایمپیشن)Impatiens 1
انواع کراسولا Crassula1
موسی در گهواره ( زیپلین)Moses In The Bullrush1
انواع شمعدانی (معمولی، اژدر، عطری و ...)Pelargonium 1
انواع کالانکوئه (گلدار، اشک تمساح و ...)Kalanchoe 1
کالانکوئه کرک دارKalanchoe Tomentosa1
انواع بگونیا گلدار (عروس، هلندی و غده ای)Flowering Begonia1
انواع بگونیا برگی (مخملی، ببری و خالدار)Begonia Foliage1
بگونیا رکسBegonia Rex1
انواع کالاتیا Calathea1
انواع مارانتا Maranta 1
گندمی سبزSpider Plant1
گندمی ابلق Variegated Spider Plant1
انواع آنتوریوم (فلامینگو، دم خوکی، مخملی و ...)Anthurium 1
هویا (پیچ شمعی)Hoya1
فیتونیاFittonia 1
کالادیوم (فیل گوش)Caladium (Elephant Ears)1
لیندا (پافیلی)Elephant’S Foot Tree1
سیکلامنCyclamen11
آلوکازیا (بابا آدم، گوش فیلی)Elephant Ear (Alocasia)1
پاچیرا (درخت پول)Money Tree (Pachira) 11
کاج مطبق (آروکاریا)Norfolk Island Pine1
پیله آ هندوانه‌ای Pilea Cadierei1
پیله آ پول چینی Pilea Peperomioides1
گل سنگ Freckle Face (Polka Dot) Plant1
افوربیا گرانتی (فردوس)Euphorbia Grantii1
افوربیا زیگزاگی (پدیلانتوس) Zigzag Plant1
افوربیا تریگونا Euphorbia Trigona1
افوربیا تیروکالی Euphorbia Tirucalli1
افوربیا میلی (گل مرجان)Euphorbia Milii1
انواع برگ بیدی (زبرینا، بنفش، کالیسیا و ..)Tradescantia-Spiderwort1
برگ عبائیCast Iron Plant1
برگ عبائی ابلقCast Iron Plant1
بنفشه آفریقاییAfrican Violet -Saintpaulia1
سدوم، آئونیوم، غوره ای، آگاو Sedum-Aeonium-String Of Pearls-Agave1
هاورتیا، گاستریاHaworthia-Gasteria1
آدنیوم، فایوکاریا، استاپلیا، لیتوپس،نخل ماداگاسکار،اچوریا، سمپرویومadenium-Faucaria-Stapelia-Lithops-Madagascar Palm-Echeveria-Sempervivum1
انواع کاکتوس-1
کاکتوس کریسمس Christmas Cactus1
فیلودندرون برگ انجیریTree Philodendron (Philodendron Selloum)1
فیلودندرون برگ قلبی (اسکاندنس) سبزHeartleaf Philodendron-(Scandens)1
فیلودندرون برگ قلبی (اسکاندنس) ابلق و لیموییHeartleaf Philodendron-(Scandens)1
فیلودندرون بالا رونده (گوش گرگی) Climbing Philodendron1
فیلودندرون شاهزاده نارنجی Philodendron Prince Of Orange1
فیلودندرون شاهزاده صورتی Pink Princess Philodendron1
سایر فیلودندرونها -1
placeholder
درباره مؤلف

مهدی بقایی سریزدی هستم، محقق و مؤلف در حوزه گیاهان زینتی و آپارتمانی؛ میخوام اینو بدونی که پرورش و نگهداری گل‌ و‌ گیاه نه تنها کار سختی نیست بلکه بسیار آسون و لذت‌بخشه و تأثیرات روحی و روانی خیلی خوبی داره؛ پس منو دنبال کن.

رطوبت گیاهان آپارتمانی، رطوبت مورد نیاز گیاهان آپارتمانی، روشهای تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی، رطوبت گیاهان آپارتمانی،رطوبت گیاهان آپارتمانی،رطوبت گیاهان آپارتمانی، رطوبت گیاهان آپارتمانی، رطوبت گیاهان آپارتمانی، رطوبت گیاهان آپارتمانی

این مقاله چقدر برات مفید بود ؟

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد آراء 6

تا حالا امتیازی به این مقاله داده نشده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *